Naskah ini dihasilkan untuk memberi pengajaran dan menyalurkan
maklumat umum kepada pembaca. Anda mungkin perlu merujuk
kepada penasihat atau pengamal profesional untuk sesuatu keputusan
yang bersifat khusus untuk diri anda.. Tidak ada jaminan yang
diperakukan
bahawa maklumat yang terkandung di dalam naskah ini
adalah tepat dan lengkap. Pengarang dengan ini secara khususnya tidak
bertanggungjawap diatas apa-apa risiko kehilangan, liabiliti, sama ada
secara peribadi
atau tidak, yang berlaku akibat penggunaan dan aplikasi
kandungan naskah ini, sama ada secara langsung atau tidak langsung.
Jika anda tiada motivasi
untuk membaca dan belajar undang-undang
atau anda tidak serius ketika mengambil kelas-kelas pemanduan
dengan pengajar anda, buku ini tidak akan membantu.
Strategi yang disebut
di dalam naskah ini mungkin tidak sesuai untuk
setiap individu
dan tidak dijamin dapat menghasilkan kesan tertentu
kepada semua pihak.
Hak Cipta Terpelihara © 2021 Deen Musa
Versi Kemaskini 2021
Tidak dibenarkan mengeluar ulang mana-mana bahagian artikel,
ilustrasi dan isi kandungan e-book ini dalam apa juga bentuk dan
dengan apa juga cara sama ada secara elektronik, fotokopi, mekanik,
rakaman atau cara lain sebelum mendapat izin daripada pihak penulis.
Kebanyakkan gambar digunakan adalah sekadar hiasan tiada kena
mengena dengan artikel atau individu itu sendiri.
Pendahuluan
(Penulis E-Book) 4
Bab 1 : Asas kompenen Kenderaan 5
Bab
2 : Syarat-Syarat Lesen Memandu 6-7
Bab
3 : Syarat-Syarat Lesen Memandu (OKU) 8-9
Bab
4 : Jenis & kelas lesen memandu 10-14
Bab
5 : Modul & Prosedur Lesen Memandu 15-17
Bab
6 : Carta Alir Lesen Memandu 18
Bab
7 : Bagaimana Memilih Pengajar Memandu 19
Penutup 20-21
BAB 1
Asas Komponen
Kendalian Kenderaan
1)
STERENG
Bagaimanakah Cara Pegang Stereng Kereta dengan Betul?
Sentiasa memegang stereng dengan kedua-dua tangan .
Kita hendaklah memandu dengan
kedua-dua tangan memegang stereng untuk memastikan pautan
dan kawalan kita lebih stabil dan selamat jika berlaku sesuatu yang tidak diingini secara tiba-tiba. Berbanding sekiranya kita memegang stereng dengan satu tangan.Haluan kereta kita tidak stabil dan sangat tidak selamat jika kita tidak sempat mengawal stereng dengan pantas.
Anda mesti sentiasa bersedia menghadapi kecemasan. Anda mesti dapat mengarahkan kenderaan anda ke sebarang arah dalam apa jua keadaan.Ringkasnya, anda mestilah mengawal sepenuhnya kenderaan anda.
Teknik yang sepatutnya anda gunakan adalah cara tolak-tarik atau push-pull (gambar bawah), iaitu menolak stereng ke atas menggunakan sebelah tangan ke arah haluan yang mahu dibelok, manakala tangan sebelah lagi menarik ke bawah, tanpa menyilang atau mengilaskan tangan.
Kenapa? Ia juga cara yang dibuat atas alasan keselamatan untuk mengelakkan kecederaan sekiranya beg udara mengembung akibat kemalangan. Lagipun kebanyakan kereta moden hari ini sudah menggunakan sistem stereng kuasa sama ada daripada jenis hidraulik atau elektrik. Jadi, kerja memusing roda stereng tidak sesukar ketika memandu kereta lama tanpa stereng kuasa.
Video
2.
Padel Clutch / Klac
FUNGSI (TEKNIKAL)
Secara ringkasnya untuk
lebih memahami , klac berfungsi untuk menghubungkan dan memutuskan penghantaran
kuasa dari engin ke tayar.
(kedudukan klac adalah terletak diantara engin dan kotak
gear).
FUNGSI (SECARA
PRAKTIKAL/AMALAN/PRINSIP)
1. Untuk menukar kedudukan gear sama ada dalam keadaan enjin hidup/mati,
bergerak/berhenti.
2. Untuk berhenti atau hendak terberhenti ditekan bersama-sama brek untuk
mengelakkan enjin mati.
3. Untuk mengawal pergerakan perlahan (di bawah 15km/j) ketika mengunakan gear 1 atau undur. contohnya dalam keadaan jem, memarkir atau olahgerak 3 penjuru, selekoh S dan Z, *klac diangkat sekadar kenderaan mula bergerak, klac ditekan semula untuk kembali perlahan.
* Klac perlu diangkat sepenuhnya untuk menambah kelajuan
sebelum pedal minyak ditekan.
KLAC DILARANG SAMA
SEKALI DIGUNAKAN JIKA:
1. Mengambil selekoh tajam - penukaran gear
ke rendah adalah sebelum selekoh. Gear rendah berfungsi sebagai brek.
2. Menurun
bukit - Penukaran gear rendah sebelum menurun, Gear rendah berfungsi sebagai
brek, kurangkan penggunan brek.
3. Dalam
kelajuan tinggi - Kehilangan beban boleh menyebabkan kenderaan ringan dan sukar
dikawal.
TEKNIK MENGAWAL
KLAC
1. Kedudukan
tapak kaki sebaris dengan padel klac.
2. Pastikan tumit di lantai dan hanya
bahagian antara jari kaki dan tapak kaki bersentuhan padel.
3. Cara
menekan. Tolak padel dengan tumit diseretkan dilantai. *Tumit jangan diangkat.
4. Cara
Melepaskan. Jongkitkan tapak kaki dengan tumit tetap tidak berganjak dari
lantai. biarkan padel mengelongsor di tapak kaki.
5. Tahan tapak
kaki dengan menekan tumit ke lantai bila kenderaan mula bergerak.. jangan terus
dilepaskan.
6. Tekan
semula klac sekiranya ingin perlahan semula...
7. teruskan angkat klac sekiranya ingin
meneruskan kelajuan tanpa tumit terangkat dari lantai.
8. kawal pergerakan tapak kaki mengunakan
buku lali, bukan lutut. 9. Alihkan
kaki dari padel hanya sebaik jongkitan tapak kaki sudah terlepas dari padel.
10. Ingat.. Tumit dan buku lali adalah kunci untuk kawalan klac yang lebih baik. Lagi tinggi klac di angkat lagi laju pergerakkan kereta.
Cara
hendak mengelakkan dari
enjin mati.
Memulakan perjalanan
- Jangan angkat
pedal clutch secara mengejut , angkat
pelahan-lahan sehingga kereta bergerak sedikit dan kemudian tahan . Pastikan
kelajuan kereta anda telah stabil barulah
pedal clutch dilepaskan sehingga habis.
Ketika kenderaan
perlahan
- Jika hendak berhenti atau mengekori kereta yang terlalu perlahan
sehingga meter turun dibawah 30km, tekan pedal
clucth dulu baru tekan pedal brek.
Untuk mengelakkan
anda kelam kabut kerana kurang mahir.
Ketika berhenti.
- Bila hendak berhenti pastikan tekan pedal clutch sehingga
jejak ke lantai dan baru tekan pedal
brek. Sebelum mengangkat kedua-dua kaki, anda wajib pastikan
gear
dalam keadaan bebas dahulu
dan tarik brek tangan.
Brek adalah satu komponen kenderaan yang ada kalanya kurang
diberi perhatian oleh pemandu. Ia berfungsi untuk mengawal, memperlahankan dan
memberhentikan kenderaan ketika memandu di atas jalan raya.
Komponen ini amat penting untuk diselenggara bagi
memastikan keberkesanannya pada situasi kecemasan yang tidak diduga. Sebagai
pemandu kenderaan adalah penting bagi anda untuk mengetahui fungsi asas dan
penjagaan sistem brek kenderaan supaya anda tidak mengalami sebarang kesukaran
ketika memandu.
Fungsi
Brek Kenderaan
Tahukah anda terdapat dua jenis brek digunakan pada
kenderaan anda?
Kebanyakan kenderaan moden kini menggunakan gabungan
brek cakera pada roda depan manakala brek gelendong digunakan pada roda
belakang. Namun, masih terdapat pengeluar kenderaan yang menggunakan brek
cakera pada kedua-dua bahagian roda. Oleh itu, penggunaan jenis brek bergantung
pada jenis kenderaan anda.
Brek
cakera.
Brek
gelendong
Brek gelendong atau lebih dikenali sebagai
‘drum brake’ merupakan sejenis brek yang mewujudkan geseran berpunca daripada
kasut brek yang menekan permukaan dalaman gelendong berputar. Apabila anda
menekan pedal brek, tekanan cecair dalam sistem meningkat dan memberi tekanan
pada omboh silinder.
Tips
Penjagaan Brek
Memandu kenderaan dengan sistem brek yang rosak akan
meningkatkan peluang berlakunya kemalangan jalan raya. Kenderaan anda biasanya
akan memberi beberapa tanda awal sekiranya ia mempunyai sebarang masalah atau
kerosakan. Oleh itu, bagi meningkatkan jangka hayat brek kenderaan, anda perlu
sentiasa menjaga cara anda membrek kenderaan seperti berikut:
1) Elakkan brek
mengejut
Brek
mengejut akan menghasilkan banyak haba ketika anda menekan brek. Penghasilan
haba tinggi akan cepat menipiskan atau menghauskan pad brek serta berpotensi
untuk menyebabkan kemalangan langgar belakang. Anda perlu memijak pedal brek
dengan perlahan sebaik anda melihat kenderaan di depan memperlahankan kenderaan
atau sentiasa membrek.
2) Brek secara cermat
Pastikan anda sentiasa brek secara cermat dengan
menggunakan daya sederhana semasa menekan brek. Ia juga menjimatkan minyak dan
tayar brek serta suspensi kenderaan
bertahan lama. Elakkan tabiat mengikut kenderaan
hadapan secara rapat kerana ia meningkatkan kecenderungan membrek secara kuat
hingga pijak pedal brek sampai cecah lantai.
3) Elakkan memecut
Ramai
masih mengamalkan tabiat memecut ketika lampu trafik bewarna kuning. Perkara
ini perlu dielakkan kerana ia cepat menghauskan brek serta meningkatkan
kemalangan dan menyebabkan pemandu berada dalam keadaan cemas.
4) Jaga jarak kaki
dengan pedal brek
Sentiasa pastikan jarak kaki anda dengan pedal brek
dekat supaya dapat mengelakkan situasi hilang pedal brek apabila anda ingin
membrek di situasi kecemasan.
4.
Pedal Minyak
Menggunakan pedal minyak semasa
memandu adalah aspek penting untuk mengawal kelajuan kereta. Berikut adalah
beberapa tips untuk menggunakan pedal minyak dengan betul:
1.
Posisi Kaki:
- Letakkan kaki kanan di atas pedal minyak dan pastikan
kaki kiri bebas untuk pedal clutch (untuk kereta manual).
2.
Pijak dengan Perlahan:
- Apabila anda ingin mempercepatkan kelajuan, tekan pedal
minyak dengan perlahan. Ini membantu mengelakkan kereta meluncur dengan
terlalu cepat, terutamanya semasa permulaan.
3.
Kawal Kelajuan:
- Gunakan pedal minyak untuk mengekalkan kelajuan yang
anda inginkan. Untuk kelajuan yang lebih tinggi, anda boleh memijak pedal
dengan lebih dalam, tetapi pastikan untuk melakukannya secara perlahan dan
lancar.
4.
Lepaskan Perlahan:
- Apabila anda ingin mengurangkan kelajuan, lepaskan
pedal minyak perlahan-lahan. Ini membolehkan kereta berhenti dengan lebih
lancar.
5.
Perhatikan Jalan:
- Sentiasa perhatikan keadaan jalan dan kelajuan kereta
anda. Sesuaikan penggunaan pedal minyak berdasarkan trafik dan keadaan
cuaca.
Fungsi utama padel minyak adalah untuk menambah Kelajuan
kereta.
Video
5. Kotak Gear
Kotak gear terutamanya merujuk kepada kotak gear kereta.
Ia dibahagikan kepada manual dan automatik.
Kotak gear manual kebanyakannya terdiri daripada gear dan aci. Tayar beralih gear dihasilkan oleh kombinasi gear yang berbeza.
Kotak gear
automatik AT diubah oleh daya
hidraulik. Tork, gear planet, sistem padang pembolehubah hidraulik dan sistem
kawalan
Kotak gear adalah bahagian yang sangat penting dalam kenderaan,
yang boleh mengubah nisbah gear dan meningkatkan tork dan kelajuan roda kereta.
Dengan perkembangan teknologi moden, kotak gear juga
telah dinaik taraf. Dari transmisi manual yang asal kepada transmisi
pembolehubah kini yang berterusan, dari tiada penyelaras untuk mempunyai
penyegerer, kawalannya lebih dan lebih
mudah. Kotak gear diperlukan untuk menyelesaikan percanggahan ini. Prestasi kotak gear adalah kunci untuk mengukur dinamik, ekonomi dan daya dukung jentera pembinaan. Sistem peralihan semasa kebanyakannya termasuk: penghantaran mekanikal, penghantaran hidraulik, dan penghantaran hidrostatik. Kotak gear mempunyai peralihan manual dan peralihan kuasa, dan struktur paksi tetap dan planet.
Fungsi:
(1) Tukar nisbah
penghantaran, memperluaskan pelbagai variasi tork roda pemacu dan kelajuan
untuk menyesuaikan diri dengan keadaan memandu yang sentiasa berubah, dan pada
masa yang sama membuat kerja enjin di bawah keadaan yang menggalakkan
penggunaan tenaga yang tinggi dan
penggunaan bahan api yang rendah;
(2)
Kenderaan boleh didorong ke belakang sementara enjin berputar ke arah yang sama;
(3) Menggunakan gear neutral, mengganggu penghantaran
kuasa, membolehkan enjin memulakan, beralih, dan memudahkan pemindahan
peralihan atau output kuasa.
(4)
Transmisi ini terdiri daripada mekanisme transmisi yang beralih dan mekanisme
operasi, dan pembuangan kuasa boleh ditambah apabila
perlu. Terdapat dua cara untuk mengklasifikasikan:
mengikut perubahan nisbah penghantaran dan perbezaan mod manipulasi.
6.
Brek Tangan
Cara Menggunakan Brek Tangan
Brek tangan - juga dipanggil brek kecemasan - bertujuan
untuk menghentikan kereta supaya tidak bergerak dikawasan
berbukit.
Walaupun sebilangan
orang hanya menggunakan brek tangan ketika meletak kenderaan di bukit, banyak
pakar mengatakan yang terbaik adalah mengatur brek tangan anda setiap kali anda diparking.
Menarik Brek
Tangan
Langkah 1
Untuk Tranmisi
Automatik
Letakkan gear
kereta anda di "park" dengan menarik
tuas ke kedudukan yang betul. Di kebanyakan kereta, tetapan tuas ditunjukkan dengan tanda "P.“
Untuk Transmisi
Manual
Bagi orang yang memandu transmisi manual, yang terbaik
adalah meletakkan kereta anda pada gear “BEBAS”
ketika letak kenderaan menghadap ke atas, dan sebaliknya ketika menghadap ke
bawah. Posisikan roda kereta anda supaya kereta berpusing ke arah tepi dan
bukannya ke arah lalu lintas sekiranya brek anda gagal.
Langkah 2
Jaga kaki anda pada brek biasa semasa anda mengatur rem
dengan menarik tuas brek tangan di konsol tengah kereta anda. Menjaga kaki anda
pada brek biasa semasa mengatur brek tangan mengurangkan ketegangan yang
diletakkan di atas tempat letak kenderaan anda.
Matikan enjin kereta anda dan keluarkan kunci dari
pencucuhan.
Melepaskan
Brek Tangan
Langkah 1
Hidupkan kereta anda dan pasangkan kereta anda.
Jaga kaki anda pada brek biasa anda.
Langkah 2
Tekan tuas brek tangan ke bawah.
Angkat kaki dari brek. Sekarang anda sudah bersedia
untuk memandu.
Petua
Beberapa
kereta tidak mempunyai brek tangan;
sebaliknya, brek kecemasan terletak di lantai di sebelah pintu pemandu, dan
dipasangkan dengan menekan brek
dengan kaki kiri anda.
Menggunakan brek tangan ketika diparkir di permukaan
rata dapat membantu menjaga keselamatan kereta
anda sekiranya kereta anda dilanggar oleh kereta lain. Semakin banyak
anda menggunakan brek tangan anda, semakin kecil kemungkinan brek tangan
terkunci semasa anda sangat
memerlukannya.
Amaran
Sekiranya anda lupa melepaskan brek tangan anda sebelum
memandu, anda boleh merosakkan brek tangan dan kereta anda.
Berhati-hati agar tidak terlalu kuat pada tuas semasa
mengatur brek tangan; ini boleh merosakkan penghantaran anda.
Video

Cara memandu kereta manual
Memandu sebuah kereta boleh menjadi sangat menyeronokkan, dan juga menjadi sangat mencabar. Buat anda yang belum pernah cuba memandu kereta, anda diwajibkan untuk mengambil lesen memandu kerana memandu kereta bukanlah semudah yang anda sangka.
Memandu kereta memerlukan kepakaran dan kesabaran yang tinggi, lebih-lebih lagi untuk mengendalikan kereta yang menggunakan gear manual (kereta manual).
Ada yang mengatakan ia mudah, dan ada juga yang menyatakan sebaliknya. Akan tetapi, bagaimanakah caranya?
Mungkin anda yang sudah mempunyai lesen tetapi masih belum boleh memandu tertanya-tanya, bagaimana sebenarnya nak memandu
kereta manual ini dengan
mudah?
Sebelum anda memandu , anda harus memahami terlebih dahulu bagaimana sesebuah kereta itu dapat di kendalikan. Bagaimana kereta ini boleh bergerak? siapa yang menggerakkan kereta itu? Kereta itu bergerak sendiri atau anda yang gerakkan kereta itu.
“YA BETUL” sudah pasti anda yang mengerakkan kereta itu. Anda yang mengawal kereta itu. Bukan kereta itu yang mengawal anda.
Bab sebelum ini anda telah mempelajari tentang asas komponen kenderaan . Betul? Jadi anda mesti faham komponen asas yang mana sebenarnya yang mengerakkan kereta itu.
CLUTCH merupakan komponen asas
terpenting untuk mengerakkan kereta manual . Anda mesti sedaya upaya memahami bagaimana untuk mengawal clutch ini.
LANGKAH 1 Asas Menggerakkan Kenderaan Untuk memudahkan anda memahami ,saya bahagikan kepada
beberapa langkah asas yang perlu anda praktikkan dalam latihan memandu ini.
Anda MESTI memahami
setiap langkah sebelum mempraktikan langkah seterusnya. Anda
dinasihatkan untuk mencari kawasan yang lapang
dan tidak sibuk untuk berlatih memandu.
Langkah 1
(Asas Terpenting) (Asas mengerakkan dan menghentikan kenderaan).
Latihan Pergerakkan
Kehadapan Dan Berhenti 1) Pastikangear
kereta anda berada dalam keadaan bebas. (rujuk muka surat 24) kena edit lagi 2) Tekan clutch mengunakan kaki kiri (rujuk muka
surat 11) dan hidupkan enjin kereta.(rujuk muka surat 28) 3) Lepaskan brek tangan.
(rujuk muka surat 25) 4) Tekan clutch sekali
lagi dengan menggunakan kaki kiri hingga jejak ke lantai kemudian masukkan gear 1 dengan cermat dan betul mengikut alir gearbox. (rujuk muka
surat 24) 5) Angkat atau
lepaskan clutch secara perlahan-lahan hingga terasa "bite point" (titik di mana kereta mula bergerak) dan
bukan secara mengejut sehingga
kereta bergerak. Anda mulakan dengan
pergerakkan perlahan terlebih dahulu.
Ingat : Lagi tinggi anda angkat clucth itu
lagi laju kereta
anda bergerak. Jika anda hendak bergerak perlahan, angkat sedikit
sahaja clutch itu. Ulang langkah ini sehingga
anda betul-betul faham cara mengendalikan clutch.
6) Kenderaan anda
akan mula bergerak ke hadapan
secara perlahan. 7) Untuk
menghentikan kereta itu anda perlu menekan padel clutch terlebih
dahulu kemudian tekan padal brek dengan menggunakan kaki kanan perlahan-lahan
sehingga kereta berhenti (rujuk muka surat 14) Edit lagi 8) Anda
praktikkan untuk jarak 100 meter sahaja dahulu tanpa menekan padel minyak.
Latihan Pergerakkan
Mengundur Dan Berhenti
1) Tekan clutch
sekali lagi dengan menggunakan kaki kiri hingga jejak kelantai kemudian
masukkan gear R dengan cermat dan
betul mengikut alir gearbox. (rujuk muka
surat 24)
Ingat : Lagi tinggi anda angkat clucth itu lagi laju kereta anda bergerak. Jika anda hendak bergerak perlahan angkat sedikit sahaja clutch itu. Ulang langkah ini sehingga anda betul-betul faham cara mengendalikan clutch. 3) Kenderaan anda
akan mula bergerak ke belakang
secara perlahan. 4) Untuk
menghentikan kereta itu anda perlu menekan padel clutch terlebih
dahulu kemudian tekan padal brek dengan menggunakan kaki kanan perlahan-lahan sehingga kereta berhenti (rujuk muka surat 14) Edit lagi
5) Anda
praktikkan untuk jarak 100 meter sahaja
dahulu tanpa menekan padel minyak. |